Acquisitie met 3 simpele voorbeelden uitgelegd

‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.’ Deze zin komt vaak voor in kranten of (online) teksten. Misschien zag je deze zin staan en heb je dit artikel gevonden, nadat je de termen ‘acquisitie betekenis’ of ‘acquisitie definitie’ hebt ingetoetst op Google. ‘Acquisitie’ is voor veel mensen een moeilijk woord en kan verschillende dingen betekenen. In deze tekst geven wij een korte uitleg en een paar voorbeelden van ‘acquisitie’.

Definitie 1: ‘Het overnemen van een bedrijf of organisatie.’
Definitie 2: ‘Het werven van nieuwe klanten om je product of dienst te verkopen.’

Het is heel goed mogelijk dat de uitleg hierboven nog steeds niet helemaal duidelijk voor je is. Daarom zullen wij de term ‘acquisitie’ verder uitleggen aan de hand van een paar voorbeelden.

Definitie 1: ‘Het overnemen van een bedrijf of organisatie.’

Voorbeeld
Een Nederlandse kledingbedrijf staat op het punt failliet te gaan en moet misschien ook al zijn vestigingen sluiten. Het bericht van een mogelijke faillissement verschijnt in de krant en op internet. Een ander groot bedrijf in Amerika ziet de berichten en wil graag het Nederlands bedrijf overnemen. De Amerikanen besluiten contact op te nemen met de eigenaren van het Nederlandse kledingbedrijf, ze willen graag overleggen over een overname. Dit is acquisitie, zoals omschreven in definitie 1.

Definitie 2:‘Het werven van nieuwe klanten om je product of dienst te verkopen.’

Voorbeeld 1
Stel je eens voor dat een eigenaar van een bedrijf een vacature op zijn website plaatst met de bedoeling nieuwe werknemers te vinden. Een uitzendbureau, dat bedrijven helpt om werknemers te vinden besluit contact op te nemen met de eigenaar. Het uitzendbureau vraagt aan de eigenaar van het bedrijf of ze hem kunnen helpen bij het zoeken naar nieuwe werknemers. Het uitzendbureau vertelt hem ook dat hij eerst een klant van hen moet worden en dat ze hem dan verder kunnen helpen. De eigenaar van het bedrijf wijst de hulp van het uitzendbureau af. Hij zegt dat hij geen behoefte heeft aan ‘acquisitie.’ Dat wil zeggen dat hij geen klant van het uitzendbureau wil worden en dat hij geen hulp nodig heeft bij het vinden van nieuwe werknemers.

Voorbeeld 2
Een verkoper van energie belt consumenten thuis op om hen ervan te overtuigen van leverancier over te stappen. Deze verkoper is in principe de consument aan de andere kant van de lijn aan het ‘acquireren’. Met als doel hem of haar ervan te overtuigen zijn product (namelijk energie) te kopen.

This div height required for enabling the sticky sidebar